Tips untuk subjek Shorthand Dan Trengkas

Ni ada sedikit tips yang ingin saya kongsikan kepada siapa-siapa yang lemah dalam subjek shorthand dan trengkas. Sememangnya subjek ini mungkin agak rumit sedikit pada awal pembelajaran. Kepada sesiapa yang rajin subjek ini tidak menjadi masalah kepada mereka tetapi bagi yang kurang rajin tu..hehehhe..faham-faham la korang. Diantara tips yang aku boleh kongsikan di sini seperti;

  1. Buat latihan sebanyak yang mungkin. Semakin banyak korang buat latihan semakin banyak yang korang faham dan semakin bertambah ilmu korang dalam subjek ini. Jangan ikut seperti saya, di masa semester satu dulu saya malas nak buat latihan.  Kadang-kadang tengah-tengah buat homework pun saya boleh tertidur.  Sebab tu result sem 1 kurang memberangsangkan. Semasa menduduki sem 4 barulah rajin tu datang tiba-tiba hahahaha..dan lantas keputusan pun alhamdulillah..
  2. Translate newspaper. Tengah-tengah korang baca newspaper atau dengar berita kat tv tu, korang try la buat tulisan shorthand and trengkas apa yang korang baca dan dengar tu. 
  3. Sebelum tidur jenguk-jenguk buku shorthand dan trengkas korang.  Ambil masa 5 hingga 20 minit baca buku korang. Insyaallah jika diamalkan setiap hari confirm dapat skor A.

2 comments:

zue said...

bgos la tips nie...tq.. :)

Qyla said...

tips yg bagos .
insya-allah . sdg usaha buat . hihi