Ku Ingin Jadi Sepertimu

Aku ingin
Menjadi seperti wanita itu
Wanita yang sungguh tinggi akhlaknya
Wanita yang sungguh mulia
Wanita yang sangat dihormati


Ku ingin sekali
Menjadi seperti wanita itu
Wanita yang sungguh sabar
Wanita yang solehah
Wanita yang sangat dikagumi
Wanita bijaksana

Aku ingin, aku ingin.....
Menjadi seperti wanita itu..
Wanita yang menjadi contoh tauladan
Contoh tauladan sepanjang zaman

Ku ingin sekali....
Tetapi mampukah aku...
Menjadi seperti wanita itu..
Terlalu banyak dugaan yang harus dilalui

Adakah mustahil...
Aku menjadi sepertinya..
Aku tidak tahu..
Tetapi akan ku cuba ..
Dan terus mencuba....
Sekurang-kurangnya memperbaiki diri
Menjadi lebih baik

Aisyah Humairah....
Insan yang mulia......
Ku ingin sekali menjadi wanita sepertimu....

Philosophy Of Success




If you think of failure, you will fail.

If you do not have the heart to achieve, you will not succeed.

If you want to win, you must not let the word "failure" enter your mind, or sucess will never shine on you. 

If you are not working seriously, you will fail.

By observing nature and the universe, it has been found that 
success originates from one's own will power.

Everything is controlled by the human psychological condition.

If you wish to fall behind, you will fall behind.

If you aspire for the highest position, before you can succeed, you must have the belief "I will make it".

Life is a constant battle, we do not only need to be strong and fast to win, as all the people who eventually achieve success, are the people who sincerely believe that "I will make it".


Klasifikasi Personality

KLASIFIKASI PERSONALITI




Introvert
Extrovert
Openness to experience
Conscientiousness
Agreeable
Neuroticism 








INTROVERT


  • Seorang yang pemalu dan kurang bersosial
  • Carl Jung, seorang psikiatrik mendefinisi introvert sebagai satu perubahan sikap dari segi mental untuk menjauhi masyarakat dan aktiviti sosial di luar kepada dunia yang lebih kecil dalam lingkungan hidup seorang individu. 
  • Lebih gemar duduk bersendirian 
  • Menjalin hubungan yang erat dan kukuh dengan sebilangan rakan sahaja 
  • Kurang berkongsi mengenai diri sendiri dengan orang lain 
  • Lebih suka berfikir sebelum bertindak


EXTROVERT

  • Bersikap “out going” , 
  • Penuh bertenaga dan biasanya bersikap positif. 
  • Mempunyai minat terhadap orang lain atau persekitaran mereka dari dirinya sendiri. 
  • Persepsi dan perspektif mereka terhadap sesuatu perkara itu terutamanya tentang hidup ini pada kebiasaannya ialah positif. 
  • Bagi golongan ini, dunia ini merupakan “Taman Permainan” mereka.Semasa berada didalam kumpulan mereka, mereka suka sangat bercakap,menilai diri mereka dan mendapat perhatian.








OPENNESS TO EXPERIENCE

  • Mempuyai sikap atau minda yang terbuka terhadap sesuatu idea atau pendapat. 
  • Mereka ingin sangat terdedah kepada sesutu pengalaman yang baru. 
  • Dunia ini merupakan “Tempat Pembelajaran” - pengalaman yang diterima atau datang pada mereka akan di gunakan dengan sepenuhnya. 
  • Mempunyai sifat ingin tahu (intellectually curious) yang begitu mendalam. 
  • Suka pada sesuatu benda yang cantik dan menghargai kesenian. 
  • Peka terhadap emosi mereka dan suka membandingkan diri mereka dengan orang yang terdekat dengan mereka. 
  • Bertindak dan berfikir secara cara tersendiri (individualistic) dan dalam cara yang kurang berkonfrontasi.

CONSCIENTIOUSNESS
  • Mempunyai kesedaran yang tinggi 
  • Ciri ini merujuk kepada seseorang yang mempunyai kesedaran yang di antaranya merangkumi kehidupan sehariannya, persekitarannya dan masyarakat sekelilingnya. 
  • Kesedaran kita berdasarkan cara kita mengawalnya,mengurusnya dan cara kita bertindak berdasarkan impuls yang diterima. 
  • Antara ciri yang dipunyai oleh golongan ini adalah seperti boleh dipercayai, sanggup berkerja keras untuk sesuatu ,menepati masa, kemas dari segi kerjanya dan keperibadian luarannya, berdisiplin , bercita-cita tinggi dan mempunyai atau suka pada kehidupan yang teratur (organized) .
  • Masalah yang dihadapi oleh golongan ini adalah mereka sering dan selalu berkerja keras (workaholics) dan dikategorikan dalam satu tingkah laku yang disebut sebagai “Obsessive Compulsive Perfectionists Behavior”. Individu yang tinggi dalam nilai ini kadang-kala membosankan disebabkan oleh sifat atau sikap mereka yang tidak ingin mengambil risiko dan kurang ingin terdedah kepada persekitaran (less adventurous). 
  • Menurut satu kajian yang di lakukan, dikatakan bahawa kesedaran kita terletak pada bahagian lateral belakang otak kita dan di katakan orang yang mempunyai kesedaran yang tinggi mempunyai bentuk kepala yang berbentuk seakan kubah (dome-shaped) ,manakala orang yang mempunyai kesedaran yang kurang mempunyai bentuk kepala yang berbentuk seakan bujur (oval shaped)

AGREEABLE
  • Seseorang individu mempunyai pendapat yang berbeza tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan kerjasama dan keharmonian sosial diantara masyarakatnya. 
  • Individu yang mempunyai nilai yang tinggi dalam ciri ini menghargai perhubungan diantara orang ramai. Jadi lazimnya orang yang mempunyai nilai yang tinggi dalam ciri ini berperikemanusian, peramah, suka menolong, dermawan dan sanggup berkompromi dengan orang lain walaupun dengan kepentingan mereka yang akan mungkin tergugat.
  • Mempunyai pandangan yang optimistik terhadap manusia, mereka senang melihat pada kebaikan yang ada pada orang. 
  • Senang mendapat dan mengekalkan hubungan dengan orang lain. Mereka dapat mengekalkan status populariti mereka dengan baik.
  • Individu yang meletakkan kepentingan diri sendiri daripada bergaul dengan orang ramai. Mereka tidak mengambil peduli tentang masalah orang lain dan tidak kisah akan pandangan orang ramai tentang diri mereka.Kadang- kala mereka berprasangka terhadap motif orang lain dan ini membuatkan mereka bersifat wasangka , tidak berkerjasama dan kurang peramah. 
  • Tetapi keburukan memiliki trait ini ialah antaranya orang ini kurang sesuai untuk membuat kerja-kerja yang lasak atau yang memerlukannya membuat keputusan yang berpendirian yang kukuh contoh dalam bidang korporat. 
  • Sesuai menjadi seorang saintis, pegawai tentera, ahli korporat, pengkritik, ahli perniagaan atau tentera.

NEUROTICISM
  • Trait ini merujuk kepada mereka yang kebiasannya berpandangan negatif. 
  • Mereka yang bertahap tinggi dalam trait ini pada mulanya merasa satu sifat yang negatif yang spesifik contoh seperti kemarahan, kemuraman (depression), ketakutan atau kebimbangan pada sesuatu isu, tapi kemungkinan orang ini akan merasakan lebih dari salah satu emosi-emosi negatif ini pada satu-satu masa yang tertentu atau pada masa yang sama juga. 
  • Mereka dalam golongan ini mempunyai emosi yang reaktif. Ini dikatakan demikian kerana mereka bertindak dengan lebih beremosi terhadap sesuatu perkara atau peristiwa yang pada padangan atau response orang lain adalah biasa. Reaksi mereka terhadap perkara-perkara ini adalah lebih tertekan.
  • Mereka lebih tercenderung untuk memandang sesuatu situasi yang normal sebagai mengancam nyawa dan kekecewaan yang kecil dalam hidup mereka sebagai sesuatu yang sangat susah.Disebabkan emosi-emosi yang negatif ini berpanjangan, pada kebiasaannya golongan ini tertekan sepanjang masa. Disebabkan oleh faktor-faktor ini, golongan ini tidak dapat berfikir secara logik.

Definisi Personality



Secara am personaliti merujuk kepada perwatakan dan sikap yang anda pamerkan baik secara bersendirian atau di khalayak umum.

Dalam psikologi, personaliti ditakrifkan sebagai himpunan pola emosi, pemikiran dan perlakuan yang unik untuk seseorang dan tekal dengan masa.

Personaliti atau keperibadian merupakan satu cabang psikologi yang mengkaji keperibadian dan proses individu lain yang menjadikan kita manusia.

Definisi lain bagi personaliti adalah merujuk kepada sesuatu kualiti atau keadaan yang terdapat atau sedia wujud di dalam seseorang individu untuk individu tersebut menggelar dirinya sebagai seorang insan.

Personaliti ini merangkumi satu penyusunan di antara faktor-faktor seperti biologi, psikologi dan sosiologi. Untuk proses pergaulan (sosialisasi) berlaku, seseorang itu haruslah mempunyai personaliti.

Doa Menaiki Kenderaan Laut & Udara

Doa Menaiki Kenderaan Darat

Doa Pergi Ke Masjid

Cinta, cinta, cinta dan cinta


Cinta Buta
Ni cinta kita, cinta sesama manusia.  Nampak elok belaka.  Dosa pun dah nampak macam pahala.  Nampak muka si dia aje sampai dan tak nampak Tuhan.  Zikir nama si dia, solat pun nampak muka dia.  Sudahnya hati jadi buta, tak nampak hakikat, mudah sangat terjebak dengan maksiat.

Cinta Dunia
Ni pun cinta kita, kita semua memang gila kat dunia.  Bila semua dan gila dunia maka siapa yang tak gila dunia pulak yang dituduh gila.  Siapa tolak projek juta-juta, gila! Siapa tolak anugerah, gila! Siapa tolak kuasa, gila! Pasal tu sekarang ramai yang tak solat.  Nak kata apa, diorang tu gila.  Orang gila je tak jatuh hukum wajib solat.

Cinta Nafsu
Ni kita juga tapi malu nak ngaku.  Nabi suruh lawan nafsu, suruh perangi nafsu, kita buat derk aje.  Makan ikut nafsu, marah ikut nafsu, kerja ikut nafsu, apa benda dalam hidup ni yang kita tak buat dengan nafsu?  Sudanya putus nafas dengan nafsu juga.  Nak buat cemana sepanjang hayat bertuhankan hawa nafsu.

Cinta Suci
Patutnya orang Islam semuanya pencinta suci.  Cintakan kesucian, cintakan kemanan, cintakan sekalian alam kerana cinta kepada Tuhan yang menjadikan semuanya.  Takde benci membenci, takde hasad dengki, takde iri hati, takde nak kecik hati sebab hati dipenuhi nikmat cinta pada Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.  Baru le rasa hidup macam dalam syurga.

Cinta Abadi
Ni bukan Kita.  Ni cinta Tuhan pada kita.  Kita tak mampu nak menyintai apa sahaja sehebat cinta Dia.  Kalau tak kerana cinta Dia kita tak hidup sekarang ni, tak diberi rezeki, tak diberi rahmat, tak diberi rasa cinta.  Kita hari-hari buta dosa, hari-hari lupakan Dia.  Kita curang pada Dia, kita khianati janji pada Dia malah kita hina Dia.  Kita pilih dunia, manusia, nafsu, pangkat, harta dan kita tolak Dia.  Dia buat apa kat kita?  Dia tetap perintahkan matahari menyinari siang kita, hujan menyirami bumi kita, angin menghembus membelai tubuh kita.  Tu pun kita tak nak akui cinta Dia.  Entahlah……

Hidup ini perlu sabar


Pagi yang cukup indahku merenung kembali liku-liku yang telah ku lalui. Rasanya cukup sukar dan jika diberikan pilihan untuk melalui saat-saat yang telah aku lalui dahulu pastinya aku tidak mahu walaupun dibayar dengan berjuta wang ringgit.

Tiap-tiap manusia pastinya punya takdir tersendiri yang telah tertulis sejak azali lagi. Itu sememangnya sudah pasti. Begitu juga dengan aku tetapi aku tidak pernah menyesal kerana segala yang berlaku sememangnya ada hikmah di sebaliknya. 

Tidak perlulah aku menghuraikan satu pesatu dugaan yang telah ku lalui kerana ia tidak akan menyamai serta dapat menggambarkan apa yang telah aku lalui selama ini.

Hidup ini perlu sabar dan hanya dengan kesabaranlah kita dapat melalui segala liku-liku perjalanan hidup ini. Aku sangat-sangat bersyukur kepada Allah S.W.T kerana dugaan yang aku tidak tahu bila akan berakhir akhirnya berakhir jua berkat pertolongan dari-Nya.

Sememangnya ada hikmah dari setiap dugaan yang kuterima. Dugaan ini mematangkan diriku dan memupuk sifat sabar dalam diri. Mungkin aku manusia yang kurang sabar lantas Allah memberiku dugaan sebegini. Allah maha mengetahui atas segala sesuatu. Maha suci Allah. 

Terima kasih Ya Allah.....

Doa ketika bangun dari tidur


Doa ketika bangun dari tidur 



Maksudnya:



Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mematikan kami dan kepadaNya kami akan kembali.



Maksudnya:




Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya, bagiNya kekuasaan dan bagiNya pujian dan Dia berkuasa atas setiap sesuatu . Maha Suci Allah, Segala puji bagi Allah dan tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Allah Maha Besar, tiada daya dan upaya melainkan degan keizinan Allah. Ya Allah ampunilah daku

Sahabat, teman, rakan, friend, peng you, dan kawan



Apapun gelaran anda terhadap kawan anda itu tidak penting kerana saya sememangnya ingin berbicara mengenai kawan. Kawan adalah orang yang rapat dengan kita tetapi ia juga tidak bermaksud yang jauh itu bukan kawan kerana yang jauh pun akan selalu dekat dengan kita (dekat di hati) ^_^. 

Kebiasaannya, ada 2 jenis kawan yang paling popular iaitu kawan rapat dan kawan biasa-biasa. Kawan rapat selalunya kawan yang dikatakan satu kepala dengan kita dan kita serasi dengannya (Bukan kawan special). Kawan biasa-biasa pula kawan-kawan yang datang dan pergi. Kebiasaannya kawan biasa-biasa tidak akan berkongsi masalah peribadi bersama.

Ada juga jenis kawan yang kita gelar sahabat pena. Sahabat pena merupakan kawan yang kita tidak pernah bertemu muka dengan kawan kita itu. Kita hanya berhubung menggunakan surat, e-mel, telefon tetapi langsung tidak pernah berjumpa secara face to face. Saya ada kawan seperti ini. Sudah hampir 5 tahun hubungan sebagai kawan terjalin tetapi tidak pernah bersua muka kerana faktor tempat tinggal yang teramat jauh.

Sebut mengenai kawan ini, apa sebenarnya yang istemewa dengan kawan.  Kawan adalah diantara orang yang istemewa sebab itu dalam Islam kita di ajar untuk menyayangi kawan dan menjaga perasaan kawan kita. Kawan sebenarnya mencerminkan diri kita. Jika baik kawan kita maka baiklah kita dan begitu juga sebaliknya.

Kadangkala terjadi krisis antara kita dan sahabat kita sehinggakan hubungan yang erat menjadi renggang tapi itu sebenarnya adalah perkara biasa kerana 'sedangkan lidah lagi tergigit' inikan pula hubungan yang melibatkan 2 atau lebih perasaan.  

Selagi kita ikhlas bersahabat kita tidak akan pernah memutuskan tali persahabatan itu walau apa pun terjadi. Selain itu kita akan memaafkan segala kesilapan sahabat kerana itu yang terbaik dan kita tidak tahu mungkin kita juga menjadi punca hubungan yang terjalin menjadi retak. Allah Maha Mengetahui. Sahabat adalah hubungan hingga akhir hayat jadi hargai sahabat anda ^_^. 

LoVe My Frens...











CONTOH COVER LETTER PEMBANTU TADBIR KESETIAUSAHAAN

POLAN BIN PILAN
Jalan Morrell
Peti Surat 61362
91023 Tawau
SABAH

Pendaftar
Universiti Putri
12345 Serdang
SELANGOR                                                                      7 Oktober 2009


Tuan/Puan,

PERMOHONAN JAWATAN PEMBANTU TADBIR KESETIAUSAHAAN GRED N17

Perkara di atas dirujuk.

2.         Saya seperti yang bernama di atas, dengan sukacitanya ingin mengemukakan permohonan jawatan sebagai Pembantu Tadbir Kesetiausahaan Gred22 di organisasi tuan/puan.

3.         Untuk pengetahuan tuan/puan, saya merupakan pemegang Diploma dalam bidang  Sains Kesetiausahaan daripada Politeknik. Saya telah menamatkan pelajaran saya pada bulan Jun 2009.

4.         Untuk makluman pihak tuan/puan, saya pernah menjalani latihan industri/praktikal di Majlis Perbandaran Sandakan dan kini saya bekerja sementara sebagai kerani biasa di Syarikat Maju Management. saya mempunyai kebolehan seperti menaip, trengkas, menggunakan aplikasi komputer dan lain-lain lagi.  Berserta dengan surat ini, saya lampirkan bersama resume, gambar berukuran passport serta sijil-sijil yang berkaitan.

5.         Saya berharap permohonan saya akan mendapat pertimbangan yang sewajarnya dari pihak tuan.  Keprihatinan tuan terhadap perkara ini amat saya hargai.


Sekian, terima kasih.


Yang benar,


SI POLAN
(POLAN BIN PILAN)