Apalah dosa wajah-wajah suci ini....


Sungguh suci wajah insan ini
Sekali pandang dapat melembutkan hati-hati yang melihatnya
Hatinya bersih tanpa sebarang kekotoran
Hanya yang diketahui adalah kasih-sayang
Kasih sayang dari insan yang bergelar ibu dan ayah
Kasih sayang dari insan sekeliling


Wajah-wajah ini menjadi penawar dikala kesunyian
Tawa dan tangisnya amat menghiburkan hati
Mereka tidak tidak tahu apa erti benci, dendam, jua sengketa
Mereka hanya inginkan kasih sayang


Apalah nasib insan ini
Ketika baru malihat dunia
Insan-insan ini telah diuji dengan dugaan yang sungguh berat
Insan yang bergelar ibu...
Insan yang bergelar ayah...
Kenapa sanggup membuang mereka...
Tidakkah terdetik sekelumit rasa kasihan kepada wajah suci ini..
Apalah dosa insan ini...


Sekiranya wajah-wajah suci ini boleh berbicara
Wajah-wajah ini pasti akan berkata

" IBu...
  Ayahhh....
  Jika aku tidak diperlukan di dunia ini
  Mengapa lahirkan aku ke dunia ini...
  Layakkah aku diperlakukan seperti ini...
  Tolong aku ayah.....
  Tolong aku ibu....
  Aku cuma ada ibu dan ayah di dunia ini....
  Aku tidak kenal sesiapa.....
  Ke mana ku harus meminta pertologan ibu....ayah....
  Jika inilah takdirku apa boleh aku lakukan.....
  Ibu dan ayah ku sendiri sanggup membuangku tanpa penuh rasa kasihan...
  Ya Allah...ampunkan dosa ibuku dan bapaku ya Allah......."

Mengapa kita sebagai makhluk di dunia ini
Yang telah dikurniakan akal fikiran
Langsung tiada rasa belas kasihan terhadap wajah suci ini....
Semoga insan yang bergelar manusia mendapat iktibar...
Sedarlah wahai manusia.....
Sayangi wajah-wajah suci ini...
Mudah-mudahan wujud rasa insaf dalam diri...

No comments: