Kampung bestttt

Assalamulaikum

Pada hari sabtu yang lepas saya, kakak dan cousin menghadiri satu perkahwinan di Kampung Rawa-Rawa. Pelikkan nama kampung tersebut. Rawa-rawa adalah bahasa Bugis dan jika diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu bermaksud sawah.

Ini dia wajah-wajah yang berkahwin dan yang bakal berkahwin^_^
Melihat kepada gambar ini semua memakai baju kurung kecuali saya yang memakai jeans. Mengapa? Nak dijadikan cerita saya baru balik dari kerja dan terpaksa terus ke majlis persandingan ini.

Semasa majlis ni, kakak and cousin2 aku sibuk menyiasat siapa pereka pelamin, mak andam, dan  sibuk bercerita pasal majlis perkahwinan mereka nanti. Huhhh besalaa orang yang bakal berkahwin ni semangat sedikit merancang majlis perkahwinan mereka.


Majlis Naik Duit

Hari ahad pula kami join majlis naik duit kawan kakak saya di Batu 2. Kalau suku Bugis memang panggil majlis ni "Majlis Naik Duit". Kalau suku lain aku tidak tahu. Dalam majlis ini pihak lelaki menghantar rombongan untuk menyerahkan duit kepada pihak perempuan. Dalam majlis ni RM12 ribu ringgit diserahkan kepada pihak perempuan. Insyaallah perkahwinan akan berlangsung pada 11 Jun 2011 nanti.

Syok juga majlis ni. Dalam majlis ni kami diarahkan mengangkat barang-barang seperti dalam gambar menuju ke rumah bakal pengantin perempuan.


Antara barang-barang yang turut di bawa
Rasa seronoklah minggu ini dapat memeriahkan majlis orang lain. Semoga pasangan bekekalan sehingga ke akhirnya dan segala urusan dipermudahkan. Insyaallah.....

6 comments:

TrueJDee said...

ini lar ni ndak ajak!!! huhuhu

Zainab said...

xda lelaki joy join kami...^_^...ppn semua...hehehe

AsmahAndy said...

salam...zai, mo kawin suda kakak mu ya...tahniah la..ko bila pulak..? hehe...=)

Zainab said...

wsalam Asmah...insyaallah fren klu sampai jodohku kawen jg aku Asmah..heheh...tp mmg boleh kawin sdh ni fren...sdh ikut kursus kawin juga...haha..ko plak amacam fren...x lama lagi kan ^__^...

TrueJDee said...

zainab p kursus kawin pun ndak ajak!!! wkakakaka

Zainab said...

Ba semua kami ppn joyd...hahahah.....