Bagaimana berinteraksi dengan customer or client!!!!

Assalamualaikum

Anda pasti pernah mengalami situasi berinteraksi dengan customer atau client yang sungguh cerewet bukan? Kalau pernah syabas sebab ia memang perkara biasa dalam bidang pengurusan. Apa yang penting adalah cara bagaimana kita nak handle kes-kes customer or client yang cerewet ni.

Korang tak usahlah nak naik angin bila jumpa customer macam ni sebab kenapa aku kata macam ni pertama customer tak tahu mengenai adab-adab berurusan ni sebab diorang bukan study management pun masa kat sekolah dulu. Anggap sahaja diorang kurang ilmu. Jadi kita yang study ilmu management perlulah faham. Iya tidak?? Kan CUSTOMER ALWAYS RIGHT…^_^

So, hari ni aku nak kongsikan skrip ayat yang sopan yang boleh anda jadikan contoh bila berinteraksi dengan customer or client anda. Ringkas tetapi sopan.


Mr/Ms/Madam Zainab, I am Sitti calling from Public Bank, Balung Branch.


I am pleased to inform you that your loan application has just been approved and the Letter of Offer is ready for collection.


When will it be convenient for you to sign the Letter of Offer?

(wait for reply)

Alright then. I will see you on 11/11/2011.


Thank you and have a nice day.

Bila korang tidak tahu nak jawab mengenai sesuatu yang client anda persoalkan gunakan ayat seperti di bawah ini.

Say, “Mr/Ms/Madam Zainab, we will be pleased to assist you. Could you please hold on for a while so that I can get Mr. Tsen to assist you?

(If the officer concerned is available)

Say, “Mr/Ms/Madam Zainab, can you come this way, please?”


Di peringkat pengakhiran perbualan haruslah dengan perkataan yang positif dan menggembirakan seperti...

Thank you and have a nice day!


Image from google

 Sekian perkongsian ilmu hari ini ^_^ . BUDI BAHASA BUDAYA KITA....

No comments: