Biji Teratai dan khasiat


Assalamualaikum





Korang tahu tak pic kat atas ni bunga apa? Soalan kacang!! Confirm lah bunga teratai…


Pic from google


Yang ni pulak? Korang mesti pernah lihatkan kan kan kan..





So, entry kali ini bukan berkenaan bunga teratai TETAPI 'biji teratai'. Korang pernah makan tak biji teratai? Mesti ada antara korang kata…

 “ehhh boleh makan ker biji teratai? “

Atau

“ehhh tak pernah terpikir pun nak makan biji teratai”……


Aku pulak??? Yes! Aku pernah makan biji teratai dan aku amat suka.  Rasanya sungguh enak. Sebab dulu mak aku ada kebun dan dekat kebun mak aku ada sawah. Kat sawah tu lah banyak pokok teratai tumbuh. Biji teratai ni memang boleh makan. 

Dulu masa kecik-kecik aku makan jer biji teratai ni tapi aku langsung tak menyedari biji teratai ni ada khasiat juga.  Kalau Korang nak tahu khasiatnya Korang cuba tengok gambar di bawah k.


Kalau tak dapat baca cuba besarkan gambar k. 


p/s         Korang tahu tak bunga teratai sebelum mekar berbau seperti gula-gula mentos?? 




8 COMMENT:

iam_JoyDee said...

aku hairan kenapa aku rasa... geli mau makan tu zai... cam x selera!!! hehehhe

Zainab said...

@iam_JoyDee

Hahaha...xyala ko makan joy...x sesuai ko..hahaah

iam_JoyDee said...

knp plak ndak sesuaI!?? cer cite.. cer cite!? hehehe

Zainab said...

@iam_JoyDee

Sebab ko dibesarkan dalam suasana moden...jadi klu da bsar2 gini payah ckit mo sesuaikan diri dngn makanan gni...hehheheh

iam_JoyDee said...

ndak jugak... hahha aku suka gik makan ulam dari makan ayam... hahahhahah

Zainab said...

@iam_JoyDee

itu kali petua mo kurus kan joy....makan ulam2...heheheh...

iam_JoyDee said...

aiiiiii....... hahhaah kedapatan!!!... jd kambing jak ko makan tu rumput!! ulam jugak tu,.. wkakakakka

Zainab said...

@iam_JoyDee

hahahah.. ok ba tu makan ulam2..berkhasiat lagi..berkesan jg petua mu ya joy ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...