Mengapa anda perlu kuasai teknik menaip?!!


Assalamualaikum




Menaip adalah satu teknik yang perlu dikuasai oleh semua orang walaupun kanak-kanak. Mengapa? Sebabnya, segala urusan melibatkan dokumen. Kata orang setiap sesuatu perlukan hitam putih. Nak buat kertas kerja, penyata tahunan, akaun semua perlu bertaip.  Even kalau korang suka menulis blog pun korang perlu menaip ya tidak? Kalau korang tak tahu teknik menaip yang betul korang mungkin akan malas menaip panjang-panjang disebabkan keletihan menaip satu demi satu huruf.

Selain itu, bagi pelajar di institusi pengajian tinggi, tugasan hampir kesemuanya perlu bercetak. Kat sekolah dan tadika dikecualikan kerana murid-murid dalam proses mengenal huruf dan membaca..hahaha.

Masa kecik-kecik dulu aku pernah menonton tv di mana seorang perempuan pekerja ofis sedang menaip dengan laju tanpa melihat ke arah keyboard dan aku akan rasa macam ni “ eee hebatnya orang ni, macam mana dia boleh menaip laju macam tu?” Dan bapa aku akan kata, "nanti bila dah besar pun akan pandai menaip laju-laju macam tu juga". Aku pun angguk-angguk kepala dan dalam kepala aku bila aku dah besar nanti secara automatik aku akan pandai menaip laju-laju.

Bila bapa aku dah beli komputer aku pun try buat macam orang kat tv tu menaip tanpa melihat keyboard. Hasilnya huh segala perkataan asing terpapar. Memang tak pandai-pandailah jawabnya. Aku terpaksa ketak ketik ketak ketul menggunakan satu jari kanan dan kiri menekan huruf di keyboard, sehinggakan 5 perkataan pun boleh memakan masa hingga  3 minit.

Bila aku ambil kos Diploma Sains Kesetiausahaan (DSK) aku baru tahu yang menaip pun ada tekniknya. Tak boleh automatik pandai macam yang aku fikirkan masa aku kecik-kecik dulu.

Firstly belajar menaip jari-jari ni masih lagi kaku dan keras (hahahah). Lagi-lagi jari manis dan jari kelingking ni susah sangat nak menekan dan terangkat. Sampai kadang-kadang aku 'nervous' bila ada kelas menaip sebab aku banyak buat kesilapan. Aku hairan kawan-kawan aku tak pernah pun nervous bila ada subjek menaip. 

Satu hari pensyarah aku kata “kalau nak pandai menaip korang kena jujur, jangan takut salah”. So, start hari itu aku jadi orang yang jujur. Maksud aku jujur menaip tanpa melihat keyboard, mata cuma ke arah teks yang ingin ditaip. Hasilnya memang sangat-sangat berkesan. Aku dapat menguasai subjek menaip dengan baik sekali. Mungkin korang akan kata “setakat menaip budak tadika pun boleh!”. Menaip semua orang boleh tapi tidak semua yang dapat menaip dengan teknik yang betul dengan kelajuan yang 45-60 (dan ke atas)  patah seminit. 

So, bagi student DSK korang perlu bersyukur sangat-sangat kerana didedahkan dengan subjek menaip. Bagi yang bukan student DSK korang perlu ambil inisiatif lain seperti ambil kursus menaip agar kemahiran menaip anda menjadi mantap.

Bila korang dah menguasai teknik menaip, korang pasti akan rasa sangat-sangat bersyukur dan korang akan faham mengapa Allah S.W.T meminjamkan 10 jari tangan yang berlainan saiz kepada anda. Semuanya mempunyai fungsi(hikmah) dan berfungsi dengan baik.

Sekian...hargai jari-jemari anda...


7 comments:

Miss Pingu said...

wah akaq student DSK ke..??
so skunk dah jdy secretary lah ye..??
akaq..nk tnye lah..perlu ke trengkas tuh..??ble dah kerja guna ke sume tuh..??sy student DSK jugak...
nice blog..^^ follow balik ye..^^

Cik Zai said...

Miss Pingu ^_^...yer Cik Zai student dsk..trengkas tu bila dah kerja guna juga...bila nak ambil minit penting taw...so kena blajar rajin2 taw...cayoo

fazz aziz said...

assalamualaikum cik zai... sy fazz...
hurm nk tnye lah... kalo interview goment then ade x test trengkas or typing?? coz dh lame giler x praktik trengkas tuh...

fazz aziz said...

assalamualaikum cik zai... sy fazz..
hurm nk tnye lah.. kalo interview goment... ade x kemungkinan besar nye dowg akan menggunakan trengkas n typing mase interview tuh... n saloonye speed psm bpe ye???
curious sesangat...

Cik Zai said...

Fazz biasa kalau jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan takder pun diorang uji trengkas...jawab soalan jer...

june junies said...

if type for 370 word.. brape agakya p.s.m saye

june junies said...

hye