APA TU FLOS GIGI !!!

Assalamualaikum



Semalam aku ada buat entry mengenai “AKU SANGGUP CABUT GIGI DARI TAMPAL GIGI” dan aku ada sebut cara menjaga gigi. Cara-caranya termasuk memflos gigi sekali setiap hari.

Haa macam nilah nak flos gigi..


Apa tu flos gigi?

Satu teknik untuk membersih celah-celah gigi, di bawah aplians ortodontik atau jejambat gigi dengan menggunakan sejenis benang atau pita khas. Tanpa menggunakan flos, mungkin ada permukaan gigi yang masih tidak bersih.

Mengapa perlu flos gigi?

Menggunakan flos adalah pelengkap kepada aktiviti memberus gigi. Ia dapat membuang sisa makanan dan plak gigi yang terlekat di celah-celah gigi yang tidak dapat dibersihkan semasa memberus gigi.

Jenis flos gigi?


  • Flos yang berlilin dan tidak berlilin
  • Flos berperisa dan tidak berperisa
  • Pita gigi
  • Super flos

Pakar gigi kata tak boleh pakai benang untuk flos gigi sebab ia akan mencederakan gusi...hihihih

Credit to: MyHEALTH


9 comments:

محمد شهريل القنيطري said...

thanks atas perkongsian..

Lady Milo said...

sedih.., gigi dah berlubang :-(

Cik Zai said...

Sama-sama محمد شهريل القنيطري

Cik Zai said...

Tak dapat den nak mnlong....^_^ hehehhe

Syat0za Zai said...

0ooo... ini ke :D
thanks kak zai!
rasanya zai dah lama tak buat kot flos gigi ni.. eh, ke tak pernah buat..entahlah..wuwu

Ahmad Ali (bukan nama sebenar) said...

nak pekena lah flos ni sekali hoho

deardearyhaty.blogspot.com said...

good tips..:)

Amyra Azhar said...

klu slalu flost gigi, ty mulut tk berbau ^_^

Anonymous said...

sy adlh dentist, nk betulkn sket ye - benang biase x blh dijadikan floss gigi, sbb blh mencederakan gusi ye.. hanya gunakan flos yang dikhaskan untuk penjagaan gigi dan gusi shj... :-)