RESIPI: SAMBAL BELACAN!!

Assalamualaikum




Bahan-Bahan
  • 2 sudu cili padi
  • Sedikit belacan (dibakar dahulu)
  • 3 biji buah tomato (digoreng )
  • Garam dan gula@serbuk perasa (secukup rasa)
  • 2 biji limau nipis

Cara-cara

Tumbuk cili padi, garam serta belacan. Sesudah itu tumbukkan sekali dengan tomato yang sudah digoreng.
Letakkan sedikit gula@ serbuk perasa. Kalau rasa dah ok letakkan ke dalam mangkuk kecil dan perahkan dengan limau nipis. Gaulkan dan siap ^_^

Kalau korang letak daun cemangi pasti sambal lagi terangkat...

Korang tahu tak sambal ni sangat berfungsi bila time korang makan tu tak ada lauk kat rumah. Bayangkan bila korang lapar sangat tapi lauk yang ada cuma nasi dengan ikan goreng jer. Hahhhhh memang sesuailah masanya tu, makanan yang ringkas-ringkas pun boleh jadi sedap.




No comments: