KERJA? KITA YANG TENTUKAN NAK JADI APA...


Assalamualaikum…

Gambar tak ada kaitan tapi Cik Zai saja selitkan kot kot korang ada ada anak  nakal sikit kan..doa ni berguna..

Ada orang kata “aku serabut, kerja aku banyak sangat, lainlah macam kau keja kat Unit bla bla goyang kaki jer”..

Ada orang kata “aku lagilah banyak kerja dari hang, masa nak layan fb pun tak ada , hang ok sibuk-sibuk pun boleh layan fb”…

Kadang-kadang orang suka nak bandingkan kelebihan dan kekurangan sesuatu perkara. Paling common sekali kerja swasta dan kerajaan. Macam biasa setiap sesuatu tu ada pro & contra. Sebenarnya tak ada ketetapan pun samada tempat kita bekerja tu bagus atau tak bagus. Semuanya datang dari diri kita sendiri. Kita yang nak benda tu terjadi. Sekiranya kita nak yang positif berlaku maka positiflah kita maka sekiranya kita nak jadikan sesuatu yang negatif maka negetif la ia.

Sebagai contoh, kerja anda sangat banyak, anda tidak mahu hidup dalam kelompok kesibukan dalam tempoh berpanjangan dan tiada pengakhiran, maka anda pun planlah cara nak mengurangkan kesibukan kerja anda. Anda fikir dan fikir akhirnya anda dapat idea sebagai contoh nak buat senarai tugas atau buat jadual pagi ni aku nak selesaikan kerja ni. Petang aku nak selesaikan ni juga.  

Bila dah plan haa kerja pun makin teratur, sakit kepala kurang, masa pun dapat digunakan sebaiknya. Itu bermaksud plan anda berkesan.

Sebaliknya, bila anda fikir kerja anda banyak lepastu anda tidak mengambil sebarang tindakan dan anda kekal dalam situasi yang sama setiap hari di mana semakin hari semakin banyak kerja semakin hari semakin fade up dan semakin hari perasaan nak letak jawatan membuak-buak ...habislah...lastly kita gagal...

Itu saya kata hidup kita yang pilih nak jadi macam tu. Apa yang kita fikirkan itulah yang akan terjadi...BEWARE!!! Kita tak boleh salahkan orang lain, kita tak boleh salahkan mak bapa kita, kita tak boleh salahkan benda lain atas sesuatu yang berlaku kepada diri kita, kita tak boleh tak boleh dan tak boleh meletakkan sesuatu kesalahan di atas bahu orang lain.

Sekian...

2 comments:

saifudin said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Hanya ada satu kesuksesan yaitu bila kita bisa menjalani kehidupan ini sesuai dengan yang kita inginkan.

Zack Kool said...

wau..