PUTRAJAYA AKU DATANG


Assalamualaikum....



Aku rasa inilah masanya aku perlu berkongsi dengan korang semua pengalaman yang sentiasa manis takada pahit bila hidup merantau. Ok, keep quiet and continue reading.

PERASAAN
Masa mula-mula aku datang kat sini aku rasa ‘huwaaaaa….nak balikkkkkkkk!!!’ tapi bila dah lama-lama tu sedikit demi sedikit aku dah rasa tak naklah balik Tawau. Aku nak jadi independent.

KAWAN-KAWAN
Doa aku dimakbulkan. Aku dapat ramai kawan dekat sini.Ada kawan yang sama-sama study dulu masa kat politeknik, kawan baru, kawan lama, kawan-kawan..ok stop…

KERJA
Orang selalu kata kerja gov senang jer duduk goyang kaki. Huh, statement tu memang tak boleh pakai. Cik Zai dah pena kerja swasta. Bila Cik Zai bandingkan kedua-duanya  sama jer. But seriously, keja aku sekarang lagi banyak banding aku keja swasta dulu hinggakan masa cuti pun aku kena datang keja dengan rela hati disaat orang lain tengah spent time with family.

BAHASA
Korang pun tahu bahasa orang Sabah berbeza dengan orang semenanjung tapi itu bukan bererti  CZ tak boleh menyesuaikan diri. Yeah, kalau dengan orang Sabah Cik Zai cakap bahasa Sabahlah, kalau orang Sarawak CZ tryla cakap bahasa Sarawak, kalau orang semenanjung CZ cakap bahasa orang sini, dan kalau doktor call Cik Zai akan speaking londonlah sebab diorang mana tahu cakap Melayu huwahahaha…

MAKANAN
Satu Cik Zai perasan, makanan sini pedaslah. Nasi Lemak!! Perhhh bukan main, rasa macam 30 biji cili padi diorang letak. Selain tu, banyak lagi makanan yang CZ tak pernah makan kat Sabah ada kat sini contohnya Nasi Kerabu, Sup Celup, Nasi Kukus, Laksam, Durian Cream dan banyak lagilah. Semua makanan tu Cik Zai suka sebab CZ kan suka makan. Nyum Nyum...

MASA
Bila bercakap mengenai masa, dekat Tawau masa cepat sejam berbanding kat Putrajaya ni. Aku masih lagi menggunakan masa dekat Tawau, Bangun pukul 5.15am, pergi kerja pukul 6.30..see orang masih tidur aku dah pergi kerja.

KESIMPULANNYA
Lastly, Cik Zai nak pesan kepada korang yang bakal merantau sebab dapat kerja baru, mula-mula memang kita akan rasa 'alaa macam manala nak hidup jauh dari family, alaa aku tak biasalah tinggal jauh dari mak, alah amacamlah nasib aku di negeri orang'. Itu semua perasaan biasa yang kita akan alami. Bila korang dah tinggal lama sedikit di tempat baru, korang akan mula dapat menyesuaikan diri. Macam Cik Zai jugalah, masa mula-mula datang sini asyik nak minta transfer jer, tapi bila dah lama-lama kat sini yeayyy rasa selesa sangat-sangat, dah la tempat paling cantik kat Malaysia. Haaa, tak sia-sia kena campak jauh-jauh. I love Putrajaya..

Sekian… 


1 comment:

Zack Kool said...

happy nampak...