Otak-otak & Satar!

Assalamualaikum...


Aku tak pernah makan benda ni dekat Sabah. Aku tak tahulah ada jual dekat sana ker memang tak ada. First CZ makan masa pergi  Melaka dulu. Masa tula kenal dengan makanan ni. First makan dah rasa suka dah.

Rupa-rupanya kat Putrajaya ni pun ada jual. Dekat Food Court Presint 9. Senangla lepasni, kalau rasa nak makan pergi sana jer.

Kalau ikut Wikepidia…
Otak-otak adalah isi ikan berempah di Malaysia. Ia terdapat di Terengganu, Pahang,  Johor dan juga di Indonesia, terutamanya di Sulawesi, dan Singapura di mana ia dipanggil sebagai otah-otah, otah atau otak.
Ia kebiasaannya di makan sebagai makanan ringan.’
Masa pergi Terengganu dulu, ada satu lagi makanan yang CZ baru Jumpa. Ia adik-beradik dengan otak-otak juga. Nama makanan tu ‘SATAR’. Tapi Satar ni CZ belum pernah jumpa kat Putrajaya kecuali masa ada event yang besar-besar seperti JOM HEBOH. Haaa, CZ ada tengok semalam . Sebut pasal Satar ni teringat pula dengan Aziz Satar. Kot-kot Aziz Satar pun suka makan ni kot.

Google pic
Otak-otak dan Satar dua-dua ni Cik Zai makan. Sedap bila dimakan panas-panas.

Duduk di perantauan ni kita tak perlulah nak memilih sangat terutama sekali dari segi makanan. Ada orang suka mengeluh macam ni …“Eee…aku tak bolehlah nak makan makanan kat sini, makanan kat sini pelik n bla bla”… As long as makanan tu HALAL  syukur sangat-sangatlah. Cuba bayangkan kalau duk Korea or China? Haa.. ambek engkau nak cari tempat makan halal pun satu hal.  Kalau kita cuba sesuaikan diri insyaallah dimana-mana pun kita boleh hidup.  Sedangkan ulat dalam tanah pun boleh hidup, kan?

No comments: