CHIKEN POX DI USIA DEWASA!


Assalamualaikum...




Tak perlu gambar chiken pox.....nanti korang geli

24.03.2014...

Yaa...aku ingat lagi. Bangun pagi aku rasa sesuatu yang pelik dekat lengan belah kiri. Bila buka lampu... Masyaallah! Ada 3 gelembung berisi air dekat tangan. Serta merta aku dah tahu dah aku kena cacar air. Walaupun tak banyak aku tetap rasa risau sebab orang kata bila kena cacar  di usia dewasa  keadaan lebih teruk banding kanak-kanak.

Perkara pertama yang Cik Zai buat pagi tu col mak kat kampung. Mak kata kena mandi tapi dengan air panas dan mak suruh balik rumah makcik dekat Banting sebab kampung Cik Zai jauh kat Sabah.

Pagi tu juga Cik Zai pergi jumpa doktor dekat Klinik Kesihatan Presint 9, Putrajaya. Doktor kata memang sah kena chiken pox dan kena cuti seminggu. Doktor kata dia tak boleh bagi MC pada hari tersebut sebab kebetulan hari tu adalah hari Ahad. Doktor suruh datang keesokan harinya. Ubat yang doktor bagi hanyalah Panadol serta Calamine lotion. Hmmmmm...

Lepas jumpa doktor Cik Zai ke ofis terus siapkan mana-mana kerja yang sempat disiapkan sebab Cik Zai dah tak boleh datang kerja seminggu. Datang kang ada yang berjangkit pula nanti...Nayaaaa!! So, dari pagi hingga petang Cik Zai kat ofis. Masa kat ofis tu sambil-sambil buat kerja sambil-sambil fikir nak balik Sabah ke tak nak, balik Sabah ke tak. Last-last Zai buat keputusan balik sabah sebab bila google penyakit ni bahaya juga. Ada gambar seluruh badan kena cacar. Eeeee ngerilah bila baca kat internet. Kot-kot hari ketiga bila Cik Zai dah tak boleh jalan entah siapa boleh tengok-tengokkan Cik Zai kat sini. So, nekad balik Sabah tak kiralah tiket imergency mahal ataupun murah.

Keesokan harinya cacar tak merebak lagi. Pukul 4.45 pagi Cik Zai dah bertolak ke airport. Nasib baik kawan hantar ke Putrajaya Central. TQ Fren dan flight 7.30 pagi. Alhamdulillah Cik Zai selamat tiba di Tawau. Masa tiba kat Tawau Airport ada bapa, mak, adik serta anak buah Cik Zai yang comel. Alalala comei...comei... Kalau Cik Zai tak kena cacar confirm2lah Cik Zai dah dukung anak buah Cik Zai yang comel tu. Eeeeee geramm sangat-sangat....

Sehari sebelum tu doktor ada suruh pergi hospital lagi kan, Cik Zai tak pergi pun. Cik Zai ke klinik swasta jer kat Tawau, Sabah. Doktor bagi cuti seminggu. Doktor ada bagi ubat antivirus juga. Dia kata kalau makan ubat tu seminggu jer dah kering. Doktor kata kena mandi, kalau tak mandi cacar air tu akan jadi nanah. Hohohohoh, ok doktor, Cik Zai tak akan lupa nasihat doktor.

Hari ketiga cacar dah menyerang kat area badan dah, kalau mandi kan fullamak pedih. Masa tu jangan harap nak mandi sental-sental macam selalu. Kena mandi dengan cermat ok. Lepas mandi tu badan penuh CZ sapu dengan Calamine Lotion. Hahahahahah sampai adik Cik Zai tiap-tiap hari mengejek. Tunggu bila Cik Zai dah sembuh, awass...

Bercakap mengenai makanan, masa cacar Cik Zai tak ada selera makan pun. Sampai satu masa tu Cik Zai paksa makan nasi tanpa lauk. Walau tak ada selera tapi Alhamdulillah Cik Zai takderlah sampai terbaring tak boleh jalan. Cik Zai rasa sihat Cuma cacar tu jerlah rasa pedih.

Anak buah Cik Zai yang comel tu dia suka datang dekat Zai, pastu Cik Zai tak nak dekat dia takut berjangkit. Kan cacar ni disebabkan Varicella Zoster. Kakak Zai kata takper sebab auni antibodi dia kuat tapi Cik Zai tetap risau. Auni kan baru setahun. Bahaya...Alhamdulillah sepanjang Cik Zai dekat kampung takder sapa-sapa pun yang kena jangkit.

Lepas seminggu cacar dah nak mula mengering. Cik Zai ambil keputusan balik Putrajaya walau tak sembuh sepenuhnya sebab cuti sakit pun dah habis dan kerja Cik Zai banyak yang tertunggak. Lagipun cacar Cik Zai tak teruk pun. Tangan dan badan jer kena serang. Tupun tak banyak. Dekat muka ada dua jer. Haaa, Alhamdulillah sangat-sangat.

Akhirnya Cik Zai dah merasai dah sakit cacar air. Dulu masa sekolah asyik tertanya-tanya jer bilalah Cik Zai akan kena ni. Tak nak kena masa dewasa tapi akhirnya kena juga. Dan terima kasih Allah kerana memberikan serta menyembuhkan penyakit ini.

Kepada korang yang mungkin akan terkena juga beberapa tips berguna untuk korang seperti berikut:

Cik Zai rasa baik korang pergi klinik swasta sebab macam situasi Cik Zai klinik swasta ada bagi antivirus, ubat tahan gatal tapi klinik kesihatan cuma bagi panadol dan Calamine Lotion jer.
Korang kena mandi, jangan tak mandi nanti cacar air jadi nanah...
Kena kerap tukar baju, cadar dan selimut.
Jangan berpanas, masa Cik Zai kena cacar CZ pasang kipas kuat-kuat agar tak panas. Lagi panas lagi banyak gelembung-gelembung air timbul pada kulit korang.
Sapu tempat terbabit dengan Calamine Lotion selalu.
Jangan lupa makan ubat ikut arahan doktor. Kalau rasa macam nak demam tu cepat-cepat makan panadol.
Korang kena berpantang, banyak benda tak boleh makan. Tapi masa sakit tu memang tak ada selera makan pun sebenarnya.

No comments: