BAJU KURUNG PESAK GANTUNG

Assalamualaikum…

Kiranya Baju Kurung Pesak Gantung adalah model pertama yang Cik Zai belajar dekat kelas jahitan. Sebenarnya bukan yang pertama pun sebab dulu masa lepas SPM pernah buat baju kurung, baju melayu, beberapa jenis kain dan sebagainya tapi disebabkan masa tu tak bersungguh sangat so kena ulangkaji semula ilmu yang dah 9 tahun tinggal kalau nak pandai.


Macam ni la rupa pola baju kurung pesak gantung bila korang dah siap lukis. Baju ni yang aku perasan pesak bawah dan atas berasingan@putus. Cikgu kata boleh jer buat pesak tu tak putus tapi alang-alang belajar buat yang susah terus so di kemudian hari tahu dah cara nak buat pesak putus atau tak.



Bagi orang yang dah pro tak mainlah lukis-lukis atas kertas minyak, lukis atas kain teruslah beb! Orang yang jujur, amanah dan cermat macam aku jer lukis atas kertas minyak macam gambar kat atas tu teheeee. Lepas tu baru potong kain ikut pecahan pola tersebut.

Ukuran yang diperlukan:
Labuh baju
Bahu
Labuh Lengan
GTB (Garisan Tulang Belakang)


Macam nilah rupa baju Cik Zai yang dah siap, rasa macam besar jer baju ni tapi akak-akak dekat kelas kata baju kurung pesak memang akan kembang kat bawah tu nampak besar. Hmmm, takperlah nanti baju kedua aku taw dah mana nak adjust bagi dia nampak relevan macam baju yang cikgu pakai kat kelas, cantik kot baju pesak yang dia pakai tu. 

Sekian dulu... lain kali cerita pasal kain lipat batik yang CZ belajar hari tu pula...

3 comments:

sue sue said...

bestnya pandai menjahit.boleh je jahit apa2 baju yang kita suka...n pling best boleh jahit baju org yg kita sayang..kene belajr juga nnt...


singgah blogwalking! salam perkenalan!

Cik Zai said...

bestkan sue....perempuan kena banyak kemahiran....jom blajar... ^_^

NAFTAYTA ANIS said...

wah wah CZ kt..da pndai mjhit...nk jd murid bleh sifu...